Drie keer meer landingen op baan 02

Nieuwsblad.be: woensdag 30 juni 2010, 06u40
Auteur: Kathleen Gijsels

KRAAINEM – De oostrand van Brussel kreeg de laatste maanden drie keer meer landende vliegtuigen te verwerken op baan 02 dan voorheen, volgens Wake up Kraainem. In een reactie zegt staatssecretaris Schouppe (CD&V) dat het om een tijdelijk probleem gaat : “De oorzaak ligt bij de (noord)-oostenwind van de voorbije weken. in dat geval wordt baan 02 gebruikt voor landingen omdat deze het best gelegen is in de functie van de windrichting”.

Baan 02 is in principe een noodbaan, waar vliegtuigen alleen mogen landen als er sterke rugwind is, vanaf zeven knopen”, zegt Fréderic Petit van AWACSS Wezembeek aan brusselnieuws.be. “De laatste maanden landen er echter te pas en te onpas vliegtuigen, drie keer zoveel als voorheen, ook bij wind van twee of drie knopen. Als wij Belgocontrol, die de landingen coördineert, vragen hoe dat kan, zeggen ze dat het een politieke beslissing is. De politiek luistert echter niet naar ons, daarom hebben we besloten te kiezen voor een strafrechtelijke klacht.”

Petit vertelt dat op baan 02 tot 2004 enkel vliegtuigen mochten landen bij sterke wind of technische problemen. Bert Anciaux, destijds minister van Mobiliteit, besloot van de baan een preferentiële baan te maken. De actiegroepen tegen vliegtuiglawaai zijn daarover een zaak begonnen bij de rechtbank en die hebben ze gewonnen, waarna werd overeengekomen dat de baan enkel in noodgevallen gebruikt mag worden. Alleen bij wind vanaf zeven knopen mochten vliegtuigen nog afwijken van baan R 25 naar baan 02.

Petit: “Maar sinds een paar maanden landen er voortdurend vliegtuigen op baan 02. Uit vluchtstatistieken blijkt dat in de eerste vijf maanden van dit jaar 23 procent van de vluchten op baan 02 landt, terwijl dit eerst 7 procent was. Uit de gegevens blijk bovendien dat het in 77 procent van de gevallen om overtredingen gaat van de landingsafspraken, dus dat de wind minder dan zeven knopen is.”

Op 30/06/2010, geplaatst in: Geen categorie door Frédéric Petit
Comments are closed.